Het Woord van God voor Cuba

Geloven in Cuba

Alle bijbels en boeken in de auto laden

De meeste inwoners van Cuba zijn katholiek, hoewel de staat officieel atheistisch is na de revolutie van 1959. Naast het katholicisme wordt de santeria (heiligenverering) gepraktiseerd door met name de Afro-Cubaanse bevolking. Het protestantisme bereikte Cuba in de 18e eeuw vanuit de Verenigde Staten. Cuba kent ook kleine joodse gemeenschappen en enkele moslims. Velen komen tot levend geloof, maar tegelijkertijd is de geestelijke nood er immens! Omdat er haast geen lectuur is, kunnen de mensen die tot geloof komen niet groeien in kennis van de Bijbel, in liefde tot God en is het haast onmogelijk om te groeien in geloof.

Gelovigen

In de kerk bezit lang niet iedereen zijn of haar eigen Bijbel. Ons doel is om via de kerken ieder gelovig gezin te voorzien van ten minste een Bijbel. Eventuele oudere Bijbels of nieuwe testamenten worden geruild voor de nieuwe en zo kunnen we de oudere Bijbels weer doorgeven aan andere mensen. We hebben een plan opgezet om zo gestructureerd mogelijk gemeente voor gemeente af te gaan. We leren de gemeenten kennen, bouwen er een relatie mee op, en voorzien van daaruit de verdere nood.

Voorgangers

Alle bijbels en boeken die we hebben gekocht

Kunt u zich voorstellen dat u in een kerk bent waarin de predikant alleen maar het Nieuwe Testament tot zijn beschikking heeft? Dit is vaak een Gideons zakbijbeltje. Toch is dit de realiteit van sommige voorgangers. Zij hebben geen theologische bibliotheek, geen studieboeken, en geen volledige Bijbel.

Het is voor voorgangers onmogelijk om studieboeken aan te schaffen. In de eerste plaats omdat er in Cuba weinig beschikbaar is, maar daarnaast ook zeker vanwege de kosten. We geloven dat het heel belangrijk is om de voorgangers te voorzien van materiaal om zo (verder) bekwaamd te worden in het geven van onderwijs en het leiden van de gemeente. Om dit zo goed mogelijk te doen geven we de voorgangers een laptop. Dit is een luxe die haast niemand zich kan permitteren. Daar het invoeren van theologisch materiaal op zijn zachtst gezegd moeizaam gaat, geven we hen laptops. In die laptops kunnen usb sticks geplugd worden waarop een volledige theologische bibliotheek staat. Zo kan de predikant zich verder theologisch verdiepen. Hij ontvangt een rijke schat aan Bijbel-getrouw studiemateriaal dat hij kan inzetten om de levens van zichzelf en zijn gemeenteleden te verdiepen, verrijken en te zegenen.

De ervaring leert ons dat de voorganger de laptop niet enkel gebruikt voor studie. Omdat er ook geen zangbundels zijn wordt er vanaf de laptops muziek van bekende en minder bekende geestelijke liederen gespeeld dat ondersteunt in de gemeentezang.

Evangelisatie

Het past in Gods plan om dat wat we ontvangen hebben uit te delen. In Cuba is deze verantwoordelijkheid niet minder. Het verlangen is groot om uit te gaan en te verkondigen dat het behoud alleen in Jezus is. Door de gelovigen toe te rusten en te ondersteunen met evangelisatie materialen, maken we het mogelijk dat de kerk groeit in de breedte, zowel als in de diepte.

Kinderen

Bezoek van een kerkje die samen komen onder een afdak

'Wie de jeugd heeft, die heeft de toekomst'. Het is een bekend gezegde dat veel waarheid bevat. Door onze aandacht ook op de kinderen te richten geven we de kerk van vandaag een hoopvolle toekomst voor morgen. We delen aan de kinderen een kinderbijbel uit, en stellen een kinderprogramma samen voor de lokale kerken. Dit kan als ondersteuning dienenvoor thuis, als de ouders hun kinderen onderwijs geven.

 

Help ons helpen

 

Vele mensen werden emotioneel toen ze een bijbel ontvingen

Wellicht heeft u een oude laptop en wilt u die niet zo maar bij het vuilnis zetten. U kunt deze afgeven bij het kantoor van de stichting, of contact met ons opnemen. Deze oude laptops worden grondig van alle data gewist en krijgen een tweede leven in Cuba.

Mocht u een levend geloof hebben, en op reis gaan naar Cuba, bidt u er dan voor of u iets wilt meenemen voor de broeders en zusters in Cuba. We geven u het adres en u kunt een gemeente zegenen met een bezoek aan hen tijdens uw vakantie. Neemt u contact op voor meer informatie.

Zoals u wellicht weet zijn we volledig afhankelijk van donaties en schenkingen. U kunt dus ook een gift overmaken. Wanneer u besluit dit te doen, merkt u dan alstublieft op dat het voor Cuba is.

Voor dit alles geldt dat we uw gebed vragen voor de zegen van de Heere over dit werk.